در اینجا نوشتیم بونسای چیست و تا حدودی با این هنر آشنا شدیم. اولین قدم برای ساخت یک بونسای صبر است ، قدم دوم صبر است و احتمالا قدم سوم نیز داشتن صبر ! خب راستش را بخواهید غیر از صبر به علم باغبانی و یادگیری اصول و قواعد بونسای هم نیاز داریم . اما نگران نباشید یادگیری این قواعد شیرین و لذت بخش است.

خب!سوال اینجاست از کجا شروع کنم؟
برای شروع ابتدا باید درخت مناسب را تهیه کنیم  برای شروع میتوانید به این مطلب مراجع کنید .
برای داشتن یک بونسای میتوان از کاشت بذر شروع کردیا تهیه نشا ، قلمه و نهال جوان . این چند روش نیازمند صرف زمان فراوان است چیزی در حدود ۱۰ سال ، اما اگر با برنامه پیش بروید نتیجه عالی است و حس فوقالعاده ایی دارد . 

راه سریع تر خرید نهال های با سن بالا ، خوابانیدن هوایی (ریشه هوایی) است . اما کوتاه ترین و سریع ترین راه خرید یک پیش بونسای آماده است .

پیش بونسای چیست ؟
پیش تر به دو اصطلاح اشاره کردیم پایه مناسب و پیش بونسای . پایه مناسب به اصطلاح به نهالی گفته میشود که مستعد پرورش به عنوان بونسای است. پیش بونسای پایه ایی است که چندین سال به قصد ایجاد بونسای هرس و تربیت شده و گیاهی کوچک و مناسب برای ساخت بونسای ازآن ایجاد شده.

 

سریع ترین راه برای داشتن یک بونسای انتخاب پیش بونسای است. برخی از بهترین بونسای های جهان از همین روش ساخته شده اند . قبل از شروع به کار عملی ابتدا باید مکان پرورش و نگهداری خود را بررسی کنیم فراموش نکنیم بونسای یک موجود زنده است و باید حداقل نیازهای آن را برآورده کنیم.اگر در محیط آپارتمانی محدود بدون تراس ، باکن ،حیاط یا فضای سبز هستیم در مقایسه با باغ , ویلا و خانه حیاط دار انتخاب های محدود تری داریم. با آموزش های اولیه و بررسی شرایط نگهداری میتوانیم تصمیم بگیریم که چه نوع درختی را در چه سایزی میتوانیم پرورش دهیم. قدم بعدی تحقیق راجع به نوع درخت است.بهتر است پایه انتخابی ما بومی یا سازگار با مکان پرورش ما باشد . اطلاعات کامل در رابطه با نوع ، گونه و شرایط نگهداری درخت را با جستوجو و مطالعه کسب کنید .مثلا افرا چینی را نمیتوان در آب و هوا گرم و خشک تهران نگهداری کرد و یا سرو ها و سوزنی برگ ها مناسب داخل خانه و محیط بسته نیستند . 


بعد از مشخص شدن محل نگهداری و شرایط مورد نیاز درخچه ، باید با انواع سبکها و فرمهای رایج و استاندارد بونسای آشنا شویم. تا با دیدن درخت مناسب در نهالستان بتوانیم آن را تشخیض دهیم . همیشه به یاد داشته باشید طرح کلی یک بونسای ممکن است در یک درخت معمولی و بدون هرس پنهان باشد ، با حذف و هرس شاخه های اضافه میتوان به فرمهای اولیه دست پیدا کردد.
در واقع هنر یک بونسایکار نمایان کردن زیبایی و استعداد نهفته در پایه ی انتخابی است. پس از انتخاب پایه مناسب نوبت به فرم دهی آن میرسد. قبل از هر اقدامی نزدیک ترین فرم استاندارد به کار خود را پیدا کنید. میتوانید در گوگل سرچ کنید و نمونه مشابه کار خود را پیدا کنید. حال طرح مناسب را روی کاغذ پیاده کنید. این به شما کمک میکند تا بتوانید قابلیت های درخت را قبل از هر عمل پشیمان کننده ایی بررسی و ارزیابی کنید.

 

شاخه های اصلی درخت را مشخص کنید و شاخه های اضافی را هرس کنید . برای فرمدهی درخت تکنیک های مختلفی وجود دارد. از جمله هرس – سیم بندی – کشش و بستن – استفاده از ابزار خمش و… فرم های رایج بونسای و قوانین را به درستی بشناسید . بونسای از درختان در طبیعت الهام گرفته میشود.
جمع بندی
در این مطلب به کلیات اشاره کردیم و فقط جهت آشنایی با روند کلی ساخت یک بونسای بوده . در مطالب بعدی به بررسی جزئیات دقیق تر می پرداز

آموزش ساخت بونسای