پرورش بونسای مام Mame  یا پرورش بونسای مینیاتوری ، می دانیم که بونسای یعنی درخت کوتوله که در گلدان تخت و کم عمق کاشته می‌شود و هر چقدر که درخت کوچک‌تر باشد پرورش و نگهداری آن مشکل‌تر است از این روی بن سای های ۱۰ تا ۵ سانتیمتر را به زبان ژاپنی مام (mame) می گویند.

برای نگهداری و حفظ رطوبت ریشه معمولاً گلدان بن سای مام را در گلدان‌های بزرگتر می‌کارند و فقط هنگام نمایش آن گلدان را از گلدان بزرگ‌تر خارج می‌کند.

برای طراحی بونسای مام از خوابانیدن هوایی در بن سای های سایز بزرگتر استفاده .با پرورش بلند مدت و سیم بندی شاخه‌ها حالتی از پیری و سالمندی دارند پس جدا کردن و انتخاب درست شاخه بن سای مام را پرورش می‌دهند ولی در مخروطیان (کاج، سرو) بیشتر از نهال‌های جوان استفاده در طراحی بن سای مام می‌کنند همان‌گونه که در فیلم یک سرو جوان را به شکل بن سای مام طرح می‌کند.

توجه باید داشته باشیم که هر گیاه و درختی که کوچک و کم سن باشد و در گلدان کوچک بکاریم بونسای مام نمی‌شود و اصولاً بن سای نیست مگر اینکه با طراحی درست و ریز شدن برگ‌ها در بعضی از درختان در بن سای برگ درخت ۱۲ برابر کوچک‌تر از گیاه معمولی می‌شود یک بونسای مام با تمام کوچکی که در ارتفاع دارد ولی شبیه درخت کهن و پیری است که به ابعاد بسیار کوچک به شکل مینیاتوری پرورش یافته است.

 

منبع