مهارت بونسایکار یکی از نکاتیه که باعث میشه پتانسیل های یک نهال خوب یا درختچه کشف بشه .یعنی هرچه مهارت بالاتر باشه امکان اینکه انتخاب های بونسایکار منجر به بوجود آمدن یک بونسای عالی بشه ، بیشترهبا توجه به شرایط بونسایکار باید از بین انواع :

پهن برگان خزان کننده
 همیشه سبزها
خروطیان و سروها

گونه ی خودش رو انتخاب کنه .در این انتخاب ..تطابق شکل تنه با فرم انتخابی در ذهن بونسایکار، مانند باریک شدگی تنه از پایین به بالا ( Taper) ، اسکلت اصلی شاخه دهی درخت ، نباری ( شکل ریشه های بیرون زده ی درخت (Nebari ، تناسب بین قطر و ارتفاع درخت و فاصله ی مناسب اولین شاخه از یقه ی درخت  از اهمیت بیشتری برخوردار هست .روند رشد ،در آینده دور را تجسم کنید ،

سعى کنید به طبیعت که میرید از نقاط مختلف درخت عکس بگیرید ، البته نقاشى کشیدن از درخت کمک میکنه که ریزبینى بیشتری روى درخت داشته باشید.هر درخت یا درختچه ای که ساقه خشبی (چوبی ) داشته باشه قابلیت بن سای شدن رو داره فقط توجه کنید که عمر طولانی داشته باشه .

روی درختچه هایی با عمر کوتاه هم میشه برای تمرین فرمها و علاقه ی شخصی کار کرد .

اصولا بونسای کوچک شده یک درخت در طبیعت است فضای بیرونی و داخلی معنایی ندارد اما از زاویه نگاه ما با توجه به قابلیت های نگهداری تعداد محدودی از گونه های گرمسیری در فضای منزل، آنرا به داخلی و بیرونی تقسیم میکنیم؛ اگر فضای باز با گردش هوای تازه و نور مستقیم ندارید مانند یک آپارتمان کوچک، باید از بین گونه های آپارتمانی پایه مناسب انتخاب کنید، در این مکان نمیتوانید بونسای درخت سیب پرورش دهید چون گیاه بیرونی است.

برگ ها بطور طبیعی ریز و کوچک باشد.
اندازه میوه ها یا گلها بطور طبیعی کوچک باشد.
بونسای هنر ایجاد تناسب در مقیاس کوچک است تصور کنید بونسای کوچک و زیبایی ۲۰ سانت ارتفاع دارد داشتن گل یا میوه های درشت ۱۰ سانتی کاملا تو ذوق بیننده میزند و جالب نیست. پس با انتخاب درست در ابتدای کار این مشکل را برطرف کنیم.

بیشتر درختان بعد از سالها تربیت و نگهداشتن در ارتفاع کم، فضای رشد محدود و پس از ایجاد تعداد سرشاخه های زیاد به مرور تا چندین برابر اندازه اولیه برگهای خود را کوچک میکنند. اما در مورد گلها و میوه ها این تغییر اندازه، زیاد محسوس و مناسب نیست.

نکات کلیدی:

اول از همه اینکه ، هر گیاهی رو که انتخاب می کنید باید با علاقه و سلیقه شخصی شما جور باشه و دوستش  داشته باشید چون قراره سالیان سال با شما زندگی کنه .

پایه ای انتخاب کنیم که بومی یا سازگار با مکان پرورش و نگهداری ما باشد تا نیاز به هزینه اضافی برای نگهداری آن نداشته باشیم.

درختی انتخاب کنید که پوست تنه آن خوش نقش باشد یا دارای چین و چروک کهنسالی باشد.

هرس پذیر باشه .

چند ساله باشه و ریشه های سالم و محکم داشته باشه .

گیاه در گلدان لق نباشه .

 ریشه پر باشه و ترجیحا ریشه ها از زیر گلدان بیرون زده باشه ، در صورت امکان کمی از  خاک گلدان رو کنار بزنید و پر بودن و سلامت ریشه رو کنترل کنید یا از وسیله ای که سری  شبیه قلاب بافتنی و البته بزرگتر داشته باشه استفاده کنید ، اون رو در خاک فرو کنید و بچرخانید و آرام کمی  بیرون بکشید  اگر سخت خارج شد ریشه پر است و اگر راحت خارج شد ریشه پر نیست .

 برای بن سای احتیاج به ریشه های مویی فراوان داریم ، ریشه های ضخیم و چوبی سطحی بیشتر کاربرد زیبایی برای نباری رو  دارن . یه راه دیگه هم اینکه گیاه رو قالبی با خاک از گلدان خارج کنید و ریشه های سطحی رو چک کنید  اگه ریشه پر باشه  راحت قالبی خارج میشه .

اگه گیاه ریشه های پر و قویی داشته باشه بقیه نواقص رو با این نقطه قوت میشه اصلاح کرد .

گیاه در فصل رویش دارای جوانه و برگ های تازه باشه .

 فاصله بین گره ها کم باشه .

انعطاف پذیری داشته باشه و فرم پذیر .

دارای میوه و برگ های ریز باشه متناسب با فرمی که در نظر دارید .

ترجیحا دارای تنه ای نسبتا قطور و شاخه های جانبی فراوان باشه .

به فرم های استاندارد و کلاسیک بونسای نزدیک باشه .

قبل از خرید روی گیاهان تحقیق  کنید و ببینید کدام یک مناسب محیط زندگی شما است ، برای آپارتمان می خواهید یا فضای باز ، برای محیط سردسیر، گرمسیر، یا معتدل و مرطوب .

 اینها قواعد کلی  هست و پیدا کردن یه پایه کامل که تمام مشخصات رو داشته باشه خیلی سخته ،  پس به نکته های مهم تر دقت کنید و در انتخاب عجله نکنید .


منبع : bonsaikar.com